QNH regionalne i sektory AIRMET

Ideą wprowadzenia regionalnego minimalnego ciśnienia QNH (zwane dalej „QNH regionalne”) było spowodowanie by w jednym rejonie wszyscy lotnicy lecieli na jednym ciśnieniu QNH, które jednocześnie zapewniałoby im margines bezpieczeństwa względem przeszkód naziemnych.
QNH regionalne to ciśnienie, które obowiązuje w poszczególnych regionach nastawienia wysokościomierzy (RNW) z wyłączeniem przestrzeni pod TMA lotnisk komunikacyjnych. Pod TMA, jak i w TMA obowiązuje QNH lotniska komunikacyjnego (które np. dla TMA Warszawa Okęcie odsłuchać możemy w ATIS).

QNH regionalne jest wyliczane przez model matematyczny. Jest to najniższe ciśnienie z tych, które na daną (pełną) godzinę zostały wyznaczone dla danego regionu. Wartość QNH jest co godzinę korygowana z uwzględnieniem aktualnej tendencji ciśnienia oraz dodatkowo – aby stworzyć pewien margines bezpieczeństwa – obniżana o 3 hPa i dopiero w takiej formie podawana jest przez IMGW służbom ruchu lotniczego. Stąd, gdy wylatujemy spod TMA, dostajemy QNH regionalne, które często różni się od ciśnienia zmierzonego na lotnisku kontrolowanym (obowiązującym w danym TMA i CTR).

Natomiast w TMA, pod TMA oraz w CTR obowiązuje QNH lotniska kontrolowanego, które w odróżnieniu od QNH regionalnego, jest ciśnieniem odniesionym do punktu referencyjnego lotniska. Jest ono ciągle aktualizowane i jego nowe wartości podawane są pilotowi z każdą zmianą zmierzoną na lotnisku.

QNH regionalne

Polski FIR podzielono na 14 sektorów QNH regionalnego, pokrywających się z sektorami, dla których przygotowywane są prognozy obszarowe. Ze względu na warunki naturalne wpływające na zmienność wartości ciśnienia atmosferycznego, na południu Polski sektory QNH regionalnego są mniejsze.

W przypadku awarii komputera liczącego model matematyczny podawane są tylko awaryjnie trzy wartości ciśnienia (sektory 15-17). Ich sektory to trzy pasy przebiegające przez Polskę na linii wschód – zachód.
Dla sektorów QNH cztery razy dzienne publikowane są prognozy obszarowe obowiązujące przez 6 godzin.

 

Zobacz: mapa sektorów QNH regionalnego

Sektory AIRMET

Polski FIR podzielony jest na 5 sektorów AIRMET odpowiadających poszczególnym sektorom FIS. Dla nich publikowane są ostrzeżenia o zjawiskach niebezpiecznych dla lotnictwa, takich jak np. niskie widzialności, niskie podstawy chmur, burze…
Z ostrzeżeniami tymi przed startem możemy zapoznać się na www.imgw.pl w zakładce „Awiacja”.

 

Zobacz: mapa sektorów AIRMET