QNH regionalne i sektory AIRMET

Ideą wprowadzenia regionalnego minimalnego ciśnienia QNH (zwane dalej “QNH regionalne”) było spowodowanie by w jednym rejonie wszyscy lotnicy lecieli na jednym ciśnieniu QNH, które jednocześnie zapewniałoby im margines bezpieczeństwa względem przeszkód naziemnych.
QNH regionalne to ciśnienie, które obowiązuje w poszczególnych regionach nastawienia wysokościomierzy (RNW) z wyłączeniem przestrzeni pod TMA lotnisk komunikacyjnych. Pod TMA, jak i w TMA obowiązuje QNH lotniska komunikacyjnego (które np. dla TMA Warszawa Okęcie odsłuchać możemy w ATIS).

QNH regionalne jest wyliczane przez model matematyczny. Jest to najniższe ciśnienie z tych, które na daną (pełną) godzinę zostały wyznaczone dla danego regionu. Wartość QNH jest co godzinę korygowana z uwzględnieniem aktualnej tendencji ciśnienia oraz dodatkowo – aby stworzyć pewien margines bezpieczeństwa – obniżana o 3 hPa i dopiero w takiej formie podawana jest przez IMGW służbom ruchu lotniczego. Stąd, gdy wylatujemy spod TMA, dostajemy QNH regionalne, które często różni się od ciśnienia zmierzonego na lotnisku kontrolowanym (obowiązującym w danym TMA i CTR).

Natomiast w TMA, pod TMA oraz w CTR obowiązuje QNH lotniska kontrolowanego, które w odróżnieniu od QNH regionalnego, jest ciśnieniem odniesionym do punktu referencyjnego lotniska. Jest ono ciągle aktualizowane i jego nowe wartości podawane są pilotowi z każdą zmianą zmierzoną na lotnisku.

QNH regionalne

Polski FIR podzielono na 14 sektorów QNH regionalnego, pokrywających się z sektorami, dla których przygotowywane są prognozy obszarowe. Ze względu na warunki naturalne wpływające na zmienność wartości ciśnienia atmosferycznego, na południu Polski sektory QNH regionalnego są mniejsze.

W przypadku awarii komputera liczącego model matematyczny podawane są tylko awaryjnie trzy wartości ciśnienia (sektory 15-17). Ich sektory to trzy pasy przebiegające przez Polskę na linii wschód – zachód.
Dla sektorów QNH cztery razy dzienne publikowane są prognozy obszarowe obowiązujące przez 6 godzin.

Zobacz: mapa sektorów QNH regionalnego

Sektory AIRMET

Polski FIR podzielony jest na 5 sektorów AIRMET odpowiadających poszczególnym sektorom FIS. Dla nich publikowane są ostrzeżenia o zjawiskach niebezpiecznych dla lotnictwa, takich jak np. niskie widzialności, niskie podstawy chmur, burze…
Z ostrzeżeniami tymi przed startem możemy zapoznać się na www.imgw.pl w zakładce “Awiacja”.

Zobacz: mapa sektorów AIRMET

Zmiana rozmiaru czcionki
Kontrast

Ta witryna gromadzi pliki cookies. Możesz zarządzać ustawieniami cookies. Więcej informacji dotyczących plików cookies znajduje się w Polityce cookies aby wyrazić zgodę na gromadzenie plików cookies kliknij przycisk 'Akceptuj'.

Ustawienia cookies

Ta witryna gromadzi pliki cookies. Możesz zarządzać ustawieniami cookies. Więcej informacji dotyczących plików cookies znajduje się w Polityce cookies

SesyjneNasza strona internetowa wykorzystuje sesyjne pliki cookie. Te pliki cookie są niezbędne do działania naszej strony internetowej.

AnalityczneStrona internetowa pansa.pl wykorzystuje analityczne pliki cookie, aby umożliwić analizę naszej strony internetowej i jej optymalizację pod kątem m.in. użyteczności.

Social mediaStrona internetowa pansa.pl może umieszczać pliki cookie mediów społecznościowych, aby wyświetlać treści stron trzecich, takie jak Facebook. Te pliki cookie mogą śledzić Twoje dane osobowe.

ReklamoweStrona internetowa pansa.pl może umieszczać reklamowe pliki cookie. Te pliki cookie mogą śledzić Twoje dane osobowe.

InneStrona internetowa pansa.pl może umieszczać pliki cookie stron trzecich z innych usług stron trzecich, które nie są analityczne, społecznościowe ani reklamowe.